Aneta Mackiewicz - article's author
Autor: Aneta Mackiewicz

Rynek produktów i usług kierowanych do małych konsumentów wciąż rośnie. Według raportu „Polski Program Jakości Obsługi” przygotowanego przez JakoscObslugi.pl, aż 96 proc. Polaków potwierdza, że najmłodsi mają wpływ na decyzje zakupowe rodziców.

Przed markami oferującymi produkty dla dzieci stoi zatem ogromna szansa, ale też wielkie wyzwanie. Niestety, standardowa komunikacja to dzisiaj za mało. Trzeba znaleźć efektywne, ciekawe, a przede wszystkim angażujące kanały i narzędzia, które pozwolą skutecznie dotrzeć zarówno do dzieci, jak i rodziców.

Digital natives

Według raportu “My Media, My Ads”, opracowanego przez Nickelodeon, rośnie liczba dzieci, które dzielą swój czas na różne urządzenia. Tzw. digital natives coraz szybciej i coraz częściej sięgają po kanały cyfrowe. Co czwarte dziecko korzysta z urządzeń mobilnych codziennie. Raport “Dzieci w necie”, przygotowany przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, wskazuje, że wydłuża się też czas, jaki najmłodsi spędzają online - 56% poświęca na jednorazową wirtualną wizytę powyżej 30 minut. Najmłodsi konsumenci odkrywają zatem świat poprzez ekrany smartfonów czy tabletów. Jak wykorzystać to zjawisko, aby zwiększyć efektywność komunikacji marki dziecięcej?

Dzieci i rodzice

Jednym ze sposobów na skuteczną komunikację w digitalu, jest stworzenie miejsca, w którym dzieci i rodzice znajdą interesujące oraz angażujące treści. Taką przestrzenią jest bez wątpienia Akademia Puchatka, którą stworzyliśmy razem z marką Puchatek.

Część platformy dedykowana rodzicom obfituje w treści, które zostały przygotowane we współpracy z psychologiem i dietetykiem. Zawiera artykuły dotyczące rozwoju i wychowania dzieci, przepisy na zbilansowane i smaczne posiłki, a także inspiracje i pomysły na zabawę z dziećmi. Marka kompleksowo zaspokaja zatem potrzeby rodziców, jednocześnie budując relacje i zdobywając ich zaufanie.

Natomiast najmłodsi odbiorcy znajdą na Akademii Puchatka szereg gier, dostosowanych do różnych grup wiekowych. Każda gra zawiera element wyzwaniowości i jest osadzona w świecie marki. Obecność produktu i brand hero są jednak nienachalne. Dzięki atrakcyjnemu projektowi graficznemu oraz możliwości ciągłego poprawiania swoich wyników, gry są elementem efektywnie angażującym najmłodszą publiczność i wzmacniającym jej relacje z marką.

Grywalizacja

Kolejną skuteczną metodą na zaangażowanie najmłodszych odbiorców jest grywaliazacja. Fakt, że dzieci lubią gry, nie jest żadną tajemnicą. Warto jednak pamiętać, że sama gra to czasem za mało. Liczy się także rywalizacja z innymi, realnymi użytkownikami.

Pracując dla marki Kubuś udało nam się stworzyć grę, która angażowała użytkowników na wiele różnych sposobów. W Kubusiu i Kropce, każdy użytkownik mógł zmierzyć się z realnym przeciwnikiem, a jego wygrane i porażki przekładały się na liczbę zdobytych punktów. Wyniki rywalizacji obrazował ranking. Walka o wyższą pozycję na liście rankingowej skutecznie motywowała do podejmowania kolejnych wyzwań. W efekcie mobilna wersja gry Kubuś i Kropka doczekała się 110 000 pobrań, gra w wersji web zyskała ponad 30 000 000 odsłon, zaś średni dzienny czas zaangażowania wszystkich użytkowników przekroczył 98 godzin.

Grywalizacja jest więc skuteczną formą na angażowanie odbiorców. Budowanie siatki połączeń między użytkownikami korzystnie przekłada się na relacje między nimi, ale także na ich relację z marką. A przecież to właśnie jest istotą skutecznej komunikacji.

Aplikacje

Skoro dzieci to heavy userzy urządzeń mobilnych, właściwym narzędziem komunikacji z tą grupą docelową są aplikacje.

Tymbark Prank to stworzona przez nas aplikacja mobilna, która umożliwia użytkownikom przygotowanie zabawnego filmu. Wystarczy wybrać jedną z dostępnych w aplikacji animacji i ustawić ją w kadrze, by połączyć świat wirtualnej rzeczywistości z realną, tworząc swój prank. Dodatkowo skanując butelki Owoców Świata i publikując swoje filmy, użytkownicy zyskują kredyty, które można wymienić na kolejne animacje. Najlepsze z filmików zostały nagrodzone w konkursie. W ten sposób udało się skutecznie zaangażować użytkowników. W mediach społecznościowych pojawiło się ponad 10 000 udostępnień kreatywnych filmików. Aplikacja doczekała się ponad 150 000 pobrań.

Możliwość korzystania z ciekawych rozwiązań za pomocą urządzeń mobilnych, jest idealnym sposobem na wzmocnienie zaangażowania dzieci. Dzięki temu mogą spędzać czas z marką i bawić się właściwie wszędzie, przez cały czas.